Marcus Toftedahl

Foto: Högskolan i Skövde

Dataspel för hela världen?

Många svenska dataspel blir storsäljare utomlands. Exemplen är många – Minecraft, Goat Simulator och Passpartout är några av dem. Men hur gör ett litet spelföretag, till exempel från Skövde, för att ens spel ska passa spelare i Kina eller Indien?

Min forskning handlar om att dokumentera och förstå spelutvecklingsprocesser hos spelutvecklare med begränsade resurser, med ett speciellt fokus på hur man hanterar den globala spelmarknaden. Olika regioner har kulturella, tekniska och språkliga skillnader och allt detta måste en spelutvecklare ta hänsyn till – men hur?

För att kunna forska kring detta har jag arbetat tillsammans med spelutvecklare i Sverige, Kina och Indien, både på plats och på distans. Det arbetet har gett mig insikter både i hur man utvecklar spel, men också mer specifikt hur man arbetar som lokal spelutvecklare på en global spelmarknad.

Kontakt

Högskolan i Skövde
Institutionen för informationsteknologi
[email protected]

http://www.his.se/om-oss/Organisation/Personalsidor/marcus_toftedahl/


Lägg till en kommentar