TOBIAS OTTERBRING

Mentala genvägar och snabba beslut

Tobias-Otterbring-940px

 

Vi vill gärna tro att vi är rationella varelser: att vi fattar kloka och välgrundade beslut, att vi noggrant överväger alla alternativ innan vi bestämmer oss och att vi tänker efter före. Vi vill gärna tro att vi inte påverkas av ytlig reklam, uppenbara övertalningsförsök eller sluga försäljningstricks. Vi tror att vi kan stå emot och medvetet avstyra alla former av påverkan. Faktum är att vi tror oss vara bra på just detta.

Är det då inte konstigt att vi i genomsnitt spenderar 100 kr mer i livsmedelsbutiken om vi vid ingången har fått en liten nyckelring som gåva av butikspersonalen? Är det inte underligt att vi ger den servitör som muntligt upprepar vår beställning upp till 70 % mer i dricks jämfört med om beställningen endast bekräftas med ett ”Okej”? Och är det inte något förvånande att exakt samma kolakarameller kan smaka sötare när vi lyssnar på ljus pianomusik, men betydligt mer bittert när vi lyssnar på dov musik från trombon? Hur kan detta komma sig?

Kontakta mig

[email protected]
Tel: 070-296 51 59

Pressbild (Foto: Maria Obed)


Lägg till en kommentar