Lisa Borglund

Varför rör vi på oss, och varför gör vi det inte?

Barn utvecklas, upplever och lär sig genom rörelse. Vi vet att det är bra att röra på sig men ändå sitter vi still mer än någonsin och det gäller även små barn. Så hur kan vi uppmuntra och stötta barnen i att vilja röra sig nu, och genom hela livet? Svaret är att vi behöver titta på det här med rörelse på ett nytt sätt för att förstå varför vi rör oss, eller inte rör oss. Det kan vi göra genom physical literacy.

Physical literacy handlar om att vilja och våga röra sig, förstå varför man rör på sig, och att faktiskt kunna röra sig. Tänk er ett barn som tycker det är kul att leka och röra sig, som känner sig trygg i sina förmågor och vågar testa nya saker. Det är där vi måste börja.

Ju tidigare i livet barn får möjlighet att utveckla och stärka sin physical literacy, desto större chans att rörelse blir en naturlig del av livet. Det är positivt för, inte bara för barnet utan för hela samhället.

Kontakt

Lisa Borglund

Doktorand

School of Health, Care and Social Welfare , Division of Public Health Sciences


Lägg till en kommentar

https://pisangbett.com/ https://cdc.cucea.udg.mx/ obctop https://presensi.pacitankab.go.id/ https://moodle.ciwem.org/ https://mclcreate.com/ https://theclevelandbrewery.com/ https://pisangbetbali.com/ https://syntaxfix.com/