I den digitala deltävlingen av Forskar Grand Prix kan forskare från hela Sverige skicka in sina tävlingsbidrag. Fyra forskare har valts ut – rösta på din favorit under hela ForskarFredag-veckan!

Forskar Grand Prix Digital är Forskar Grand Prix digitala deltävling och pågår under perioden den 26-30 september 2022, i samband med ForskarFredag. Tävlingen går ut på att presentera sin forskning på ett så engagerande, lärorikt och lättförståeligt sätt som möjligt, på bara fyra minuter!

Från och med måndag den 26 september kommer du att kunna se de fem tävlandes presentationer nedan. Rösta på din favoritforskare för att ge dem chans att bli en av finalisterna som går vidare till riksfinalen i tävlingen. Rösterna vägs samman med betyg från expertjury nedan. Omröstningen stänger klockan 15 på fredag den 30 september.

Två vinnare får varsin plats i riksfinalen i Forskar Grand Prix, som går av stapeln den 1 decemberi Stockholm. Då gör Forskar Grand Prix Digitals finalister upp om den ärofyllda titeln tillsammans med finalisterna från andra deltävlingar. Första pris är 15 000 kronor att använda till kompetensutveckling eller en studieresa.

De två som går vidare kommer att presenteras i direktsändning under ForskarFredag, den 30 september klockan 17.30. Anmäl dig här för att få en länk till mötet.

Expertjury

Juryn för Forskar Grand Prix Digital består av:

  • Jörn Spolander, vetenskapsreporter Dagens Nyheter
  • Sissela Kyle, skådespelare och komiker
  • Keivan Javanshiri, vinnare av Forskar Grand Prix 2019
Jörn Spolander

Sissela Kyle Foto: Johan Paulin, SVT
Keivan Javanshiri Foto: Tove Smeds

Juryn bedömer presentationerna utifrån de tre F:en:

  • Forskning – Hur väl forskaren lyckas beskriva den vetenskapliga processen (frågeställning, metod, slutsats, etc). Observera att det inte handlar om att bedöma forskningens kvalité.
  • Förståelse – Hur väl forskaren lyckas skapa en dramaturgi i sin presentation och hur hen använder språket (lätta/svåra ord, målande beskrivningar, m.m.).
  • Framförande – Hur väl forskaren lyckas engagera publiken med hjälp av kroppsspråk, röst, utspel, osv.

Klicka in på forskarnas profiler för att se deras presentationer och rösta!